به سایت رسمی دکتر علی ابراهیمی فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی خوش آمدید.

ساعات کار : روزهای شنبه تا چهارشنبه - ساعت 16 الی 20
  تماس : 88622443 - 88622416

درمان سردرد میگرن با بوتاکس

بوتاکس نام تجاری سمی است که مانع از انقباض ماهیچه‌ها می‌شود و برای زیبایی استفاده می‌شوند.

امروزه بوتاکس تنها برای رفع چین و چروک پوست به کار نمی‌رود،‌ بلکه بسیاری از افرادی که اغلب نیمی از زندگی خود را با سردرد گذرانده‌اند، از آن به عنوان روشی درمانی برای بهبود سردردهایشان استفاده می‌کنند. اما آیا واقعا تزریق منظم ماده‌ای سمی به اطراف سر و گردن،‌ بیماران مبتلا به میگرن مزمن را درمان می‌کند؟ در واقع در این زمینه بین پزشکان توافق نظر وجود ندارد.

اما بوتاکس اصلا چیست؟ بوتاکس نام تجاری سم بوتولینوم است،‌ پروتئینی که که توسط باکتری کلوستریدیوم بوتولینیوم ساخته می‌شود. این سم با بازداری آزاد شدن یک ناقل شیمیایی در مغز، باعث می‌شود که ماهیچه‌ها منقبض نشوند.

ماجرای استفاده از بوتاکس در درمان میگرن به ده سال پیش برمی‌گردد که جراحی‌های زیبایی در هالی‌وود متداول شده بود. متخصصین جراحی‌های زیبایی و پلاستیک در آن زمان اعلام کردند که بعد از استفاده از بوتاکس، برخی از مراجعان از شر میگرن خود خلاص شدند. به دنبال این ادعا، برخی پزشکان قبل از این که تاییدی رسمی وجود داشته باشد،‌ شروع به استفاده از بوتاکس برای درمان میگرن کردند.

ابرخی از پزشکان مدعی شدند که استفاده از بوتاکس،‌ هیچ علامتی از کاهش درد یا درمان میگرن معمولی و یا سردردهای تنشی در مراجعانشان به جای نگذاشته است. به هر حال، میگرن مزمن با میگرن معمولی و سردردهای تنشی فرق دارد. در میگرن‌های مزمن، فرد ۱۵ روز از هر ماه را از سردرد رنج می‌برد و حداقل ۸ روز از این مدت، مربوط به میگرن است.

سرانجام دو مطالعه در این زمینه منتشر شد. در هر دو مطالعه، به افراد مبتلا به میگرن مزمن،‌ در دو گروه،‌ طی ۵ دوره ۱۲ هفته‌ای، دارونما یا بوتاکس تزریق می‌شد. هر بار فرد ۳۱ تزریق در قسمت‌های خاصی از سر و گردن دریافت می‌کرد.

در مطالعه اول،‌ محققین اعلام کردند که از تعداد روزهای سردرد کم نشد،‌ اما سردردهایی که با میگرن مرتبط بودند،‌ کم‌تر شدند. اما در مطالعه دومی که همان گروه اجرا کردند، ۱۰ درصد کاهش در روزهای سردرد در مقایسه با کسانی که دارونما مصرف کرده بودند، گزارش شد.

هنوز کسی نمی‌داند که بوتاکس چه‌طور به کاهش سردرد کمک می‌کند. محققین بر این باورند که جلوگیری از انقباض ماهیچه‌ها، سهمی در کاهش سردرد ندارد. با این حال،‌ سازمان دارو و مواد غذایی آمریکاFDA و آژانس محصولات بهداشتی و دارویی انگستان، هر دو این درمان را به عنوان درمانی مناسب برای میگرن مزمن پذیرفته‌اند.

IraqIran