به سایت رسمی دکتر علی ابراهیمی فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی خوش آمدید.

ساعات کار : روزهای شنبه تا چهارشنبه - ساعت 16 الی 20
  تماس : 88622443 - 88622416

اصلاح انحراف تیغه میانی بینی (Septoplasty)

سپتوپلاستی ‫عبارت است از جراحی اصلاح انحراف تیغه میانی بینی‫.

تیغه میانی بینی ‫(سپتوم‫) ممکن است به علل گوناگون دچار انحراف از خط وسط باشد‫. از علل شایع انحراف سپتوم بینی میتوان به آسیب های ناشی از ضربات وارده به بینی اشاره نمود‫. از طرفی ممکن است طی فرایند رشد سپتوم بینی دچار انحراف از خط وسط گردد‫ و یا اینکه آسیب وارده به بینی نوزاد حین عبور از کانال زایمانی زمینه انحراف بینی را در آینده فراهم آورد.
‎ انحراف سپتوم بینی از علل مهم گرفتگی بینی و خونریزی مکرر از بینی است‫. برخی اوقات نیز انحراف سپتوم بینی موجب سردرد در بیمار است‫. سینوزیت مزمن و انحراف ظاهر بینی نیز میتواند ناشی از انحراف سپتوم باشد‫. با عمل جراحی اصلاح انحراف بینی مسایل یاد شده برطرف می گردند‫. سپتوپلاستی نام عمل جراحی اصلاحی است که در آن تیغه بینی در وسط بینی، در بین دو حفره بینی، قرار می‌گیرد. تیغه بینی در حالت متعادل باید در وسط بینی قرار بگیرد. وقتی که تیغه بینی از جای خود منحرف می‌شود، فضای آن طرف از حفره بینی را که به طرف آن متمایل می‌شود را اشغال می‌کند و جلوی عبور هوا را می‌گیرد. در این حالت اغلب حفره مجاور نیز گشاد می‌شود.

مراحل جراحی:

چون انحراف موجود در بینی به خاطر قسمت اضافه‌ای از غضروف است، در این جراحی مقداری از غضروف اضافی باید بریده شود. تحت بیهوشی عمومی، جراح از سوراخ‌های بینی برشی در روی تیغه بینی ایجاد می‌کند تا به غضروف و به قسمتهای اضافی غضروفی برسد. معمولاً یک تکه L شکل غضروفی در قسمتهای پشتی و جلویی نگه داشته می‌شود تا خود بینی روی آن تکیه کند. بعد از اینکه قسمتهای اضافه استخوان و غضروف بیرون درآورده شد، سپتوم یا تیغه بینی با تیوب‌ها، تیغه‌ها، و بخیه سر جایش محکم می‌شود . به عنوان مثال فردی که دچار سر درد مزمن است و علت سر درد وی انحراف سپتوم از خط وسط است با جراحی سپتوپلاستی از سر درد رهایی میابد‫. یا اینکه خرخر شبانه در بیماری که دچار انحراف شدید سپتوم است با جراحی سپتوپلاستی بهبود میابد‫. سپتوپلاستی شکل ظاهری بینی را تغییر نمی دهد. اما میتوان همزمان با جراحی زیبایی بینی اقدام به سپتوپلاستی نمود تا علاوه بر شکل ظاهری بینی تنفس بیمار نیز بهبود یابد.

سپتوپلاستی را میتوان با بیهوشی کامل و یا به کمک آرام بخش های وریدی و با بی حسی موضعی به انجام رساند‫.
‎ طول مدت عمل تقریبا شصت دقیقه می باشد‫. جراح در خاتمه حفرات بینی را پانسمان میکند‫. تامپون مذکور ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد خارج می گردد‫.
بیمار ۳ تا ۴ روز بعد از عمل میتواند در محل کار خود حاضر شود‫. در هفته های اول باید با سرم نمکی حفرات بینی شستشو داد‫ه شود.

مراقبت  بعد از جراحی :

بعد از جراحی بینی ممکن است تا حد قابل توجهی ورم کند و کبود شود. داخل بینی گاهی پانسمان می‌شود و گاهی نمی‌شود. معمولاً یک تکه گاز پانسمان پائین بینی چسبانده می‌شود تا خون را جذب کند.همچنین درون بینی را نیز با گاز پانسمان فشرده شده تا چند روز پر نگه میدارند که به آن تامپون نیز میگیویند. برای جلوگیری از بروز عفونت یک دوره کامل آنتی بیوتیک به عنوان مثال سفالکسین برای بیمار تجویز میشود.

IraqIran